بعد از بسياري از اما و اگرها بالاخره تصميم به ساخت وب سايت گرفته ايد. اين وب سايت مي تواند يك وبسيات شخصي بوده يا اينكه براي كسب و كار شما طراحي گردد. شما مي دانيد كه مي بايست به طراحي آن اهميت داده و از نوشته هاي مناسبي در آن استفاده كنيد.

همچنين مسئله انتخاب هاست نيز پيش روي شماست. شايد طراحي وب سايت را مي خواهيد به شخص ديگري واگذار كنيد. احتمالا كاملا از همه چيز مطمئن بوده و طراحي وبسيات را ميخواهيد بدون هيچ دغدغه اي شروع كنيد. اما كمي صبركنيد. آيا به سئو اين سايت نيز فكر كرده ايد؟

ساخت يك وب سايت با در نظر گرفتن سئو

قسمت اعظم سئو سايت با تمركز بر روي موضوعيت آن آغاز مي گردد. شما مي بايست بر روي مهمترين مسائل وب سايت از همان ابتدا تمركز كنيد. سوال اينجاست كه هدف كاربران از بازديد از سايت شما چيست؟ و چگونه ما مي توانيم بازديد كاربران از وب سايت را برايشان دلچسب كنيم؟

وقتي ما درباره سئو با افرادي كه قصد ساخت وبسيات دارند صحبت مي كنيم بر روي دو مسئله زير متمركز مي شويم:

  • جنبه فني طراحي وب سايت
  • توليد محتوا در وب سايت

در ابتداي اين پست به مسائل فني كار پرداخته و در ادامه به موضوع محتواي وب سايت مي پردازيم.

جنبه فني كارها

ساخت وبسايت با استفاده از سيستم هاي مديريت محتوا مانند جوملا و وردپرس ساده است. اما بسياري از شما فرد يا شركتي را براي ساخت وب سايت خود استخدام كرده ايد. برون سپاري طراحي وبسيات بدين معني نيست كه شما پشت ميز نشسته و صرفا به تماشاي كار بپردازيد. كارهاي زيادي هستند كه شما خود مي توانيد به بررسي و بهينه سازي آنها بپردازيد.

بهينه سازي سرعت سايت

يكي از مواردي كه در مورد وبسايت آينده شما بسيار مهم است سرعت آن مي باشد. اين فاكتور را مي توانيد در سايت هايي مانند Google PageSpeed Insights يا Pingdom تست كنيد. در يك شرايط كاملا ايده ال طراح وب سايت شما، همه چيز را چك كرده و شما در نتيجه تست هايتان هيچ مشكلي را مشاهده نمي كنيد. اما حقيقت به گونه ديگريست و اين ابزارها معمولا نكاتي را براي اصلاح به شما گوشزد مي كنند. اين موارد مي توانند شامل عكسي باشند كه حجم زيادي داشته و يا فايل هاي جاوا اسكريپتي كه پهناي باند زيادي را اشغال كرده اند.

در صورت مطالعه بيشتر درباره بهينه سازي سرعت سايت مطلب افزايش سرعت سايت را مطالعه كنيد و از سريع بودن وب سايت جديد خود مطمئن شويد.

ساختار يو آر ال

از آنجا كه شما در حال راه اندازي يك سايت جديد هستيد، كنترل كاملي بر روي ساختار يو آر ال ها داريد. در اين جا تمركز ذهن به شما كمك زيادي مي كند. مثلا استفاده از تاريخ انتشار در يو آر ال وب سايت به جز سايت هاي خبري ضرورتي ندارد.

در وبسايت هاي فروشگاهي تمركز بر روي محصولات سايت است. آيا كاربران با استفاده از شماره سريال محصولات آنها را مي يابند؟ اگر پاسخ به اين سوال بله است، آن را در يو آر ال بگنجانيد. در غير صورت آن ها را از يو آر ال حذف كنيد. قانون كلي در ايجا اينست كه هر مورد غير ضروري را از يو آر ال پاك كنيد. حتي بعضي از كارشناسان بر اين عقيده اند كه اضافه كردن قسمت /blog/ يا /shop/ نيز به يو آر ال مطالب يا محصولات ضرورتي ندارد.

طول يو آر ال شما نبايست خيلي بلند باشد. البته منظور ما اينجا اين نيست كه بر عليه يو آر ال هاي بلند قرار بگيريم. بلكه تا آنجا كه ممكن است يو آر ال هاي خود را كوتاه كنيد تا به خاطر داشتن و اشتراك آنها آسانتر باشد.

تگ هاي هدينگ

با استفاده از هدينگ H1 ميتوان به موتورهاي جستجو فهماند كه موضوع اصلي صفحه چيست. قوانين استفاده از هدينگ ها بسيار ساده و به شكل زير است:

  • استفاده از يك هدينگ H1 براي هر صفحه
  • هدينگ H2 براي زيرمجموعه هاي H1
  • هدينگ H3 براي زيرمجموعه هاي بخش H2
  • و ...

هدينگ ها همچنين موجب ايجاد ساختار در متن شده و استفاده از آن را براي كاربران آسان تر مي كند.

واكنش گرا بودن سايت

اهميت نسخه موبايل سايت اگر بيشتر از نسخه دسكتاپ آن نباشد، كمتر از آن هم نيست. بسته به وبسايت شما كاربران موبايليتان احتمالا برابر با كاربران دسكتاپي است. روند استفاده از دستگاه هاي موبايل در مرور وب رو به افزايش است و در نتيجه داشتن يك نسخه واكنشگرا براي سايت امري حياتيست.

تنها به گفته طراح سايت اكتفا نكرده و خود نيز با استفاده از دستگاه موبايل آن را چك كنيد. اهميت نسخه موبايل در حديست گه گوگل اعلام كرده كه در سال 2018 ابتدا به ايندكس نسخه موبايل سايت ها قرار است بپردازد.

بهينه سازي محلي

با استفاده از داده هاي ساختار يافته مي توانيد جزييات مربوط به آدرس فيزيكي خود را به صورت دقيق تري به گوگل ارائه دهيد. اگر كسب و كار شما داراي آدرس فيزيكيست حتما آن را در نقشه گوگل نيز ثبت كرده تا كاربران در هنگام جستجوي نام آن، نتيجه جستجوي بهتري را مانند تصوير زير مشاهده كنند.

بهينه سازي محلي

بررسي ترافيك سايت

اگر به صورت جدي به وب سايت خود فكر مي كنيد، حتما از يك نرم افزار آمارگير مانند گوگل آناليتيكس در سايت خود بهره ببريد. اين ابزارها داده هايي را درباره كاربران جمع آوري كرده و رفتار آنها در سايت را مورد آناليز قرارمي دهند. صفحات مورد علاقه كاربران و همينطور صفحات كم طرفدار را مشخص كنيد. از همان ابتداي كار گوگل آناليتيكس را در وب سايت خود نصب كرده تا از افزايش ترافيك سايت را از همان روز اول زير نظر بگيريد.

نكات ساخت وبسايت پس از رعايت مسائل فني آن

اگر مسائل فني سئو را به خوبي تحت پوشش قرار داده ايد، وقت آنست كه دست به توليد محتوا در سايت بزنيد. اضافه كردن محتواي با كيفيت به سايت مرحله بعدي در ايجاد يك وبسيات عاليست. در ادامه اين مطلب به بررسي اين مورد مي پردازيم.

اگر ميخواهيد وب سايتي را به اوج برسانيد، مي بايست موارد مرتبط با سئو را نيز در نظر بگيريد. رعايت كردن اين نكات از همان ابتدا بسيار مهم است تا باعث ايجاد دردسر در آينده نشود. مواردي مانند بهينه سازي سرعت سايت و استفاده درست از هدينگ ها وب سايت را براي كاربران و موتورهاي بهبود مي بخشد. مهمترين چالش يك وبسايت از مرحله توليد محتوا در آن آغاز مي شود.

توليد محتوا در وب سايت

بعد از اجراي تكنيك هاي فني سئو در سايت احتمالا باز هم مشاهده خواهيد كرد كه وب سايت شما همچنان در صفحه دوم به بعد نتايج جستجو قرار دارد. دقت كنيد كه سئو شعبده بازي نيست. سئو چيزي نيست كه طراح سايت شما بتواند برايتان انجام دهد. سئو را ميتوان در بخش آموزش سئو ما يا از طريق تدريس سئورادزاد ياد بگيريد، اما بايست بدانيد كه سئو تلاش بسيار زيادي را مي طلبد. اگر قصد ساخت يك وبسايت را داريد، براي توليد محتواي ارزشمند آماده باشيد. اين پروسه با يافتن كلمات كليدي آغاز مي گردد.

يافتن كلمات كليدي

در پروسه يافتن كلمات كليدي مي بايست بر روي خواسته هاي مشتريان تمركز كنيد. كاربران چگونه نام محصولات شما را در موتورهاي جستجو، جستجو مي كنند. بعد از نوشتن مطالب متناسب با اين عبارات، لينك هاي داخلي نيز مي بايبست براي صفحاتتان ايجاد كنيد.

تنظيم كردن منو و ساختار سايت

يك ساختار سايت خوب را دست كم نگيريد. ساختار سايت پايه و اساس آن به شمار مي رود. اگر ساختار سايت شما از ابتدا صحيح باشد، بهينه سازي محتواي آن آسانتر مي گردد.

ساختار سايت مي بايست شرايطي را فراهم كند كه كاربران به راحتي از يك صفحه به صفحات ديگر بروند. گوگل نيز از ساختار سايت براي تشخيص ميزان اهميت صفحات استفاده مي كند.

بهينه سازي ساختار سايت بر روي سئو، تجربه كاربري و همينطور پايش صفحات تاثير به سزايي مي گذارد.  فراموش نكنيم يك ساختار سايت مناسب، نگهداري و رفع مشكلات سايت را نيز آسانتر مي كند.

يك ساختار سايت خوب به ما كمك مي كند تا مهمترين صفحات سايت را در معرض ديد كاربران قرار دهيم. اين گونه صفحات را در منوي اصلي، فرعي يا فوتر سايت قرار دهيد. با استفاده از گوگل آناليتيكس يا ديگر ابزارهاي آمارگير محبوب ترين صفحات سايت را از ديد كاربران يافته و آنها را در منوي سايت به كار بريد.

يك صفحه به ازاي هر موضوع

جستجوي كلمات كليدي انجام شده و ساختار سايت نيز به شكل صحيحي پايه گذاري شده است. حال ما مي توانيم شروع به نوشتن محتوا كنيم و به ازاي هر موضوع يك صفحه بنويسيم. در صورتي كه نياز به صفحات بيشتري براي يك موضوع باشد، مطلب بعدي را با كلمه كليدي بلندتري بنويسيد.

بازگشت كوتاه به مسئله يافتن كلمات كليدي

در استفاده از كلمات كليدي پيش مي آيد با چندين عبارت كليدي مشابه رو به رو مي شويد. براي انتخاب يكي از آنها مي توانيد از ابزار Google Trends بهره برده تا به مقايسه تعداد جستجوي هر يك از آنها بپردازيد.

استفاده از گوگل ترندز در انتخاب كلمه كليدي

مي توانيد موردي را كه بيشترين جستجو را دارد به عنوان كلمه كليدي اصلي بر گزيده و ساير موارد مترادف را در متن صفحه به كار ببريد. در اين صورت احتمال بسيار زيادي وجود دارد كه صفحه مورد نظر شما حتي در كلمات كليدي مشابه نيز رتبه خوبي كسب كند.

عنوان صفحه

با استفاده از كلمات كليدي هر صفحه مي توان عنوان خوبي براي آنها انتخاب كرد. گوگل همچنان بهاي زيادي را براي عنوان صفحه قائل مي شود، پس بهبود عنوان صفحه اهميت زيادي دارد. ما در وب سايت رادزاد از متن هدينگ H1 صفحه در عنوان آن هم استفاده مي كنيم. مهمتر از همه عنوان صفحه در نتايج جستجو نيز نمايش داده مي شود. اين عنوان در هنگام اشتراك لينك صفحه در شبكه هاي اجتماعي نيز نمايش داده شده و در صورت بوكمارك شدن در مرورگر كاربر با همان نام ذخيره مي شود.

بهينه سازي محتوا

در هنگام نوشتن محتواي هر صفحه نيز نكات مربط به سئو را رعايت كنيد. سئو محتوا شامل موارد زيادي مي شود كه با مشاهده بخش سئو و بازاريابي محتوا مي توانيد مطالب زيادي را در اين زمينه مطالعه فرماييد.

متاي توضيحات

در اينجا احساس كرديم كه به صورت مجزا در مورد متاي توضيحات صحبت كنيم. بسياري از كارشناسان و همينطور افزونه ها به كار بردن متاي توضيحات را امري الزامي مي دانند. اين مسئله تا حدي درست است. اگر مي توانيد يك توضيح جذاب براي محصولتان بنويسيد پس حتما آن را در متاي توضيحات قرار دهيد. معمولا مطالب متفرقه زيادي در متن يك صفحه وجود دارد و در صورت خالي گذاشتن متاي توضيحات، احتمال دارد كه گوگل اين قسمت هاي نامرتبط را براي نمايش در نتايج جستجو انتخاب كند. پس نوشتن متاي توضيحات كاملا منطقي به نظر مي رسد.

در صفحات مربوط به مطالب يا محصولات سايت، گوگل مجموعه اي از محتواي مرتبط داراي كلمه مورد جستجوي كاربر را معمولا براي نمايش در نتايج جستجو انتخاب مي كند. شايد اين كار در مورد وب سايت هاي جديد اشكالي نداشته باشد اما بهتر است در گذر زمان توضيحات متا را خود بنويسيد. بهتر است اين كار را همزمان با قرار دادن هر صفحه از سايت در آن انجام دهيد تا اين كار بعد از مدتي به حجم زيادي تبديل نشود.

حال ساخت وب سايت را شروع كنيد

ما در اين مطلب به بررسي مسائل فني و محتواي سايت پرداختيم كه در هنگام طراحي و ساخت وب سايت مي بايست مورد توجه شما قرار گيرند، مخصوصا اگر طراحي سايت را به شخص ديگري واگذار كرده ايد. مطمئنا شما نيز نكات ديگري در ذهن داريد كه در اين كار مي بايست به آن توجه كرد. خوشحال مي شويم كه نكات مورد نظر خود را در بخش كامنت ها براي ما بازگو كنيد.

منبع: سايت radzad